شروع پیک بیماری در 13 استان

به گزارش مجله سرگرمی، بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، در هفته منتهی به چهارم مهر ماه، شرایط بیماری کووید-19 در کشور فرایند مختصر صعودی را نشان می دهد و در 13 استان شاهد فرایند صعودی یا شروع پیک این بیماری بوده ایم.

شروع پیک بیماری در 13 استان

به گزارش ایسنا، شمار مبتلایان به کروناویروس در جهان به 33 میلیون و 310 هزار و 950 نفر رسیده و تا به امروز مرگ یک میلیون و 2 هزار و 452 نفر نیز در اثر این بیماری تأیید شده است.

همچنین بنابر تازه ترین آمارها، 24 میلیون و 639 هزار و 64 نفر از مبتلایان به کووید-19 تا به امروز بهبود یافته اند. فرایند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-19 که تا به امروز در 213 کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در جهان قربانی می گیرد.

در ایران نیز تا ظهر روز گذشته 446 هزار و 448 تن به این بیماری مبتلا شده اند و متاسفانه 25 هزار و 589 تن نیز به دلیل این بیماری جان باخته اند. همچنین خوشبختانه تا کنون 374 هزار و 170 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، فرایند این بیماری در استان های مختلف در هفته منتهی به چهارم مهر ماه را خاطرنشان کرد.

بنابر اعلام این کمیته، در محاسبات فرایند، در این گزارش و گزارشات آینده، تعداد موارد جدید روزانه مبتلای بستری و سرپایی وارد آنالیز می گردد. همچنین دسته بندی استان ها بر اساس میزان بروز در آخرین هفته انجام گرفته و نمودار بر اساس تغییرات موارد ابتلا و مرگ در آخرین هفته نسبت به هفته قبل خواهد بود. برای ارزیابی فرایند گسترش بیماری کووید- 19 در هفته اخیر، در استان های مختلف کشور از تحلیل فرایند تغییرات رخ داده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شد.

برای محاسبه فرایند تغییرات ابتلا و مرگ در سه روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین دریافت از داده های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل به روش زیر محاسبه شد:

تعداد موارد روز قبل منهای تعداد موارد ثبت شده امروز، تقسیم بر تعداد موارد روز قبل، ضربدر 100

در نهایت، تغییر فرایند ابتلا و مرگ هفته آخر با میانگین دریافت از اعداد به دست آمده برای چند روز آخر محاسبه شد.

تحلیل احتمالی شرایط منحنی اپیدمی

برای تحلیل احتمالی شرایط منحنی اپیدمی در هفته گذشته موارد زیر مدنظر نهاده شد:

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر فرایند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر فرایند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً فرایند افزایشی دارد.

- در مواردی که شاخص تغییر فرایند ابتلا نزولی، ولی شاخص تغییر فرایند مرگ صعودی بود، احتمالاً اخیراً پیک اپیدمی رد شده است.

- در مواردی که منحنی اپیدمی تمام می گردد، شرایط به حالت ثبات می رسد و تغییرات در آن مختصر و نامنظم است، باید توجه داشت هر لحظه این فرایند مستعد یک پیک دیگر است.

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر فرایند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر فرایند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً فرایند نزولی دارد.

منظور از ناسازگاری داده ها این است که فرایند داده های مرگ و ابتلا از یک الگوی قابل تفسیر پیروی ننموده و تغییرات ناهمگن فرایند شاخص های ابتلا و مرگ دیده می گردد. در این موارد تحلیل بهتر را در روز های بعد و با داده های درست تر می توان ارائه داد. ناسازگاری در داده ها به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می توان به ثبت غیردقیق روزانه داده ها توسط استان ها و وجود خطا هنگام ثبت داده ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان (شروع اپیدمی در نقطه ای از استان و اتمام اپیدمی دیگر در نقطه دیگر)، بیمارپذیری یا بیمارگریزی گسترده در استان و تغییر فرایند مهاجرت بیماران در طول زمان اشاره نمود.

تقسیم بندی استان ها از نظر میزان گزارش

استان ها بر اساس میزان بروز در هفته آخر موارد بیماری به سه دسته پرگزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شدند و فرایند بیماری در آن ها در جدول و نمودار های مرتبط مورد آنالیز نهاده شد. تحلیل بر اساس این شاخص ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استان ها همراه با سایر شاخص ها و تحلیل های دقیق تر، شواهد بهتری از فرایند اپیدمی در استان ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارائه دهند.

تحلیل فرایند بیماری در هفته منتهی به 4 مهـرماه

بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا وزارت بهداشت، در فرایند کشوری بیماری، فرایند صعودی مختصر دیده می گردد. در 13 استان خراسان شمالی، لرستان، سمنان، آذربایجان غربی، قزوین، البرز، هرمزگان، یزد، کردستان، کرمان، اردبیل، خراسان جنوبی و مازندران فرایند صعودی یا شروع پیک مشاهده شد.

فرایند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در 11 استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، آذربایجان شرقی، فارس، کرمانشاه، خوزستان، تهران، همدان، خراسان رضوی و گلستان مشاهده شد. همچنین در شش استان کهگیلویه و بویراحمد، قم، زنجان، بوشهر، گیلان و سیستان و بلوچستان فرایند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. در استان ایلام ناسازگاری داده ها اجازه تحلیل درستی از شرایط اپیدمی را نداد. باید مدنظر داشت که یک استان می تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

آیا آنفلوانزای فصلی، زمستان سختی را برای ما رقم خواهـد زد؟

پاییز شروع شده و زمستان در راه است و به طور معمول زمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا رسیده است. پیش بینی اینکه زمستان با کووید-19 چگونه خواهد بود، پیچیده است. دلایلی هم برای نگرانی و هم برای اطمینان خاطر وجود دارد.

آیا ویروس کرونا در زمستان شیوع بیشتری پیدا می نماید؟. این یک سؤال عظیم بی پاسخ است، اما براساس آنچه ما در خصوص ویروس های دیگر می دانیم، پاسخ ما به این سوال به سمت آری متمایل است. باید توجه کرد که چهار نوع ویروس کرونا وجود دارد که باعث سرماخوردگی می شوند و همه آن ها در زمستان به راحتی گسترش می یابند. آنفلوانزا، ویروس های سرماخوردگی و ویروس های تنفسی ((RSV) نیز رفتار های مشابهی دارند.

دلیل افزایش این بیماری ها در فصل زمستان هنوز به خوبی روشن نیست؛ آیا این افزایش بیماری به دلیل تغییرات آب و هوایی است یا تغییر رفتار های انسان؟.

همه ویروس ها در هنگام سرما (در خارج از بدن) بهتر زنده می مانند. گروه مشاوره علمی اورژانس انگلستان (سیج) می گوید دمای چهار درجه سانتی گراد یک دمای عالی برای ویروس کرونا است. همچنین نور ماورای بنفش، که ویروس را غیرفعال می نماید، در زمستان کمتر است. ما در زمستان بیشتر در داخل خانه و محیط های بسته می مانیم و پنجره ها را هم می بندیم و نتیجتا تهویه کمتری اتفاق می افتد. همه این ها نیز می تواند به شیوع ویروس کرونا یاری کند. گزارشی توسط فرهنگستان علوم پزشکی تخمین می زند که در بدترین حالت ممکن است در زمستان سال جاری 251 هزار مرگ در انگلیس رخ دهد.

سؤال دیگری که مطرح است این است که آیا ویروس های دیگر مانند آنفلوآنزا در زمستان مسئله ای ایجاد می نمایند؟.

ترس عظیمی وجود دارد که ما دچار یک شوک مضاعف از یک فصل آنفلوانزای بسیار بد و موج جدید ویروس کرونا شویم. به نظر می رسد تغییر عظیم در جوامع و الگوی رفتاری ما برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مانند شستن بیشتر دست ها، پوشاندن صورت با ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و کار در خانه، بر ویروس های دیگر نیز تأثیرگذار بوده است.

ظاهراً، محدودیت ها در هنگ کنگ گسترش آنفلوآنزا را سرکوب نموده و در زمستان سال جاری در استرالیا (بر اساس نمودار زیر)، شیوع آنفلوآنزا بسیار پایین بوده است. در کشور های دیگر نیم کره جنوبی، از جمله شیلی و آفریقای جنوبی نیز یک تصویر مشابه در خصوص آنفلوآنزا و سایر بیماری های زمستانی، در شش ماهه اول سال که زمستان را تجربه نموده اند، وجود داشته است. با وجود این، نمی توان با اطمینان گفت که در زمستان نیم کره شمالی نیز همین الگو اتفاق افتد.

تجارب کشـور های جهـان در مواجهـه با کووید-19: این قسمت نیوزلند

نیوزلند از منظر شاخص های جهانی پاسخ به همه گیری کووید-19 از کشور های پیروز به شمار می رود. این کشور در عرض سه روز پس از اعلام شرایط اضطراری توسط سازمان جهانی بهداشت، اقدامات پیشگیرانه خود را شروع کرد.

پاسخ نیوزیلند با ارائه توصیه های بهداشت عمومی و جمع آوری شواهد شروع شد. این کشور در هفته اول اسفندماه 1398 با شناسایی اولین مورد بیماری، اجرای برنامه اپیدمی آنفلوانزا را به طور جدی شروع کرد که این برنامه شامل آماده سازی بیمارستان ها برای پذیرش شمار بالای بیماران و اجرای سیاست های کنترل مرز برای تأخیر در ورود این بیماری به کشور بود.

در 7 فروردین ماه 1399، دولت برنامه سیستم هشداری در چهار سطح خاطرنشان کرد و کل کشور، به غیر از بعضی از شاغلین مشاغل ضروری به قرنطینه خانگی ملزم شدند. اجرای قرنطینه پس از پنج هفته، از سطح چهار به سطح سوم با اعمال محدودیت های کمتر رسید (به مدت دو هفته).

در نهایت دوره قرنطینه خانگی در این کشور حدود دو ماه اجرا شد. در 19 خردادماه، 103 روز پس از شناسایی اولین مورد کووید-19، نیوزیلند محدودیت ها را در سطح هشدار لغو کرد و خاطرنشان کرد که این کشور عاری از ویروس است. هر چند حدود دو تا سه هفته بعد، موارد بیماری مجدد با شیب ملایمی افزایش یافت. هم اکنون موارد تجمعی بیماری در این کشور 1.815 نفر و شمار مرگ 25 نفر گزارش شده است. در مجموع، مداخلات کنترل بیماری در نیوزلند در چهار بخش اصلی شامل کنترل مزرها، کنترل انتقال بیماری در جامعه، کنترل در سطح موارد شناسایی شده و حمایت های مالی و سلامت است.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

کنفرانس هکا: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: فرارو
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 111249

به "شروع پیک بیماری در 13 استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع پیک بیماری در 13 استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید