مثلثی که فوتبال ایران را به راحتی محروم کرد

به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - میزبانی ها یک به یک از ایران گرفته می گردد، موضوعی که با ضعف آشکار فدراسیون فوتبال طی چند سال اخیر به وقوع پیوسته و آسیایی ها با هر بهانه ای کوشش می نمایند ایران را از بازی در خانه اش دور نمایند و البته در این راه پیروز هم هستند.

مثلثی که فوتبال ایران را به راحتی محروم کرد

با اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبان های ملاقاتهای باقی مانده رقابت های انتخابی جام جهانی 2022 قطر و لیگ قهرمانان آسیا اعلام شد و ایران در هیچ کدام از این میزبانی ها سهم نداشت و همین موضوع منجر اعتراض اهالی فوتبال شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا که هر بار به بهانه ای میزبانی را از ایران می گیرد، این بار برای سلب میزبانی دلایلی مانند تحریم ها، محدودیت های انتقال پول، حق پخش تلویزیونی و .... اعلام نموده است و با این بهانه ها دریافت حق میزبانی از ایران را کاملا توجیه نموده است.

این دلایل هر چند از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا آورده شده است، اما با نگاهی به گذشته معین خواهد شد که این دلایل بهانه ای برای یاری تمام قد کنفدراسیون فوتبال آسیا به کشورهای حاشیه خلیج فارس است. نباید فراموش کرد که دریافت میزبانی از ایران مربوط به تصمیم اخیر AFC نیست و آخرین بار که فوتبال ایران از ملاقاتی رسمی در سطح قاره میزبانی نموده است یک سال و 5 ماه قبل بوده که ایران میزبان ملاقات با کامبوج در انتخابی جام جهانی بوده است اما پس از آن بهانه های مختلفی مانند شلیک به هواپیمای اوکراینی باعث شد تا بهانه برای دریافت میزبانی از تیم ملی و سپس تیم های باشگاهی فراهم گردد.

کرسی های بی تاثیر

بدون شک دریافت حق میزبانی از ایران آب سرد بر پیکره فوتبال ایران بود و همین موضوع سبب شد که مسئولان ورزش ایران طی دو روز گذشته به این موضوع واکنش نشان بدهند. رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک حمایت فدراسیون فوتبال از شیخ سلمان را اشتباه خواند و فدراسیون فوتبال هم به این موضوع به شدت واکنش نشان داد و بیان کرد در صورت احتیاج به CAS شکایت خواهند کرد، اما در مقابل واکنش اهالی ورزش، صحبت های مهدی تاج به عنوان نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نکته قابل تامل داشت، تاج مدعی شد که در انتخاب میزبان از اعضای هیئت رئیسه مشورت نمی گیرند!

مهدی تاج در زمان ریاستش در فدراسیون فوتبال به عنوان نایب رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا هم انتخاب شد کزسی مهم و تاثیرگذاری که می تواند سرنوشت فوتبال ایران را در بعضی تصمیم گیری تغییر بدهد اما مهدی تاج این موضوع را رد می نماید و حالا این سوال اصلی به وجود می آید دقیقا این کرسی ها چه زمانی به سود ایران است و چه آورده ای برای فوتبال ایران خواهند داشت؟! مگر همان زمان که بحث بازنشستگی در فدراسیون فوتبال ایران به وجود آمده بود، از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا موضوع تعلیق فوتبال که در اصل هیچ ارتباطی با این نهاد نداشت به میان نیامد، چرا الان برای دریافت حق میزبانی ایران این کرسی بی اثر است و نمی تواند کاری از پیش ببرد؟

ضعف دیپلماسی آشکار

اگرچه دریافت میزبانی از ایران برای فوتبال تلخ است، اما تلخ تر اینکه فدراسیون فوتبال ایران دارای افراد بانفوذ و تاثیرگذار در کنفدراسیون فوتبال آسیا نیست، در یک سال اخیر نابه سامانی این فدراسیون سبب شد که آنها هم از این موضوع سواستفاده نمایند و در نهایت تصمیمات به سود کشورهایی گرفته گردد که از نظر لابی قدرتمند ظاهر شدند. طی این مدت فدراسیون فوتبال یا مسئول نداشت و یا اینکه افرادی در راس کار و حتی در کنفدراسیون فوتبال آسیا حضور داشتند که به راحتی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرذند و در مواقعی که مورد سوال و جواب قرار می دریافتد با صحبت های قابل پیش بینی فرار رو به جلو داشتند.

واقعیت فوتبال ایران بر کسی پوشیده نیست، فدراسیون فوتبال در یک سال اخیر نابه سامان بود و همین شرایط سبب شد که چنین تصمیماتی گرفته گردد؛ موضوعی که اثبات نموده است، ورزش و به خصوص فوتبال ایران ضعف در دیپلماسی ورزش دارد؛ دردی که برای امروز و دیروز نیست و سال هاست که ورزش ایران از این موضوع رنج برده است.

در این چند سال اخیر یکی از افتخارات اهالی ورزش کسب کرسی های متعدد است، کرسی هایی که به گفته رییس کمیته ملی المپیک تاثیرگذار نیستند و شاید تقریبا از 500 کرسی که در ورزش داریم تنها 10 درصد آن مفید باشد، عددی که کاملا ضعف ورزش ایران را نشان می دهد. میزبانی لیگ قهرمانان آسیا و مقدماتی جام جهانی از ایران گرفته شد و قطعا کار تیم ملی برای صعود به جام جهانی سخت خواهد شد، البته اگرچه مسابقات به شکل متمرکز است اما به هر حال برگزاری رقابت ها در ایران و حمایت طرفداران به تیم ملی می توانست یاری کند که این موضوع هم از شاگردان دراگان اسکوچیچ دریغ شد.

حال امید است که فدراسیون فوتبال پس از یک سال و نیم بلاتکلیفی، حالا که صاحب رییس شده است با ارتباط قوی و گسترده مسائل را به نفع فوتبال ایران برگرداند.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

کنفرانس هکا: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 136071

به "مثلثی که فوتبال ایران را به راحتی محروم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مثلثی که فوتبال ایران را به راحتی محروم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید