مومو و چالش های مشابه چگونه مهار می شوند؟

به گزارش مجله سرگرمی، در مصاحبه با کارشناس فضای مجازی، به آنالیز راه هایی برای مقابله با مومو و چالش های امثال آن پرداختیم.

مومو و چالش های مشابه چگونه مهار می شوند؟

به گزارش خبرنگار، مدتی است چالش خطرناک مومو بعد از چند سال دوباره پررنگ شده و این بار به میان کاربران شبکه اجتماعی واتس اپ آمده تا با ارسال پیغام ها و تصاویر تهدیدآمیز و وحشتناک، اذهان عمومی را تشویش و فضای مجازی را متشنج کند، البته که این تشویش و تشنج ها مستقیما در فرد درگیرشده و خانواده او اثر گذاشته و مسائل روانی بسیاری را در سطح خانواده و حتی جامعه رقم می زند.

بنابراین احتیاج است با بالا بردن آگاهی و کنار گذاشتن ترس کاذب، به مبارزه با این چالش تهدیدآمیز پرداخته و خود و عزیزانمان را از گرفتار شدن در دام مومو حفظ کنیم. به همین منظور تا به امروز گزارش های زیادی با هدف اطلاع رسانی به هموطنان در این زمینه تهیه شده که می توانید با مراجعه به آنان از ترس و نگرانی خود و فرزندانتان کم نموده و به اطلاعات و سواد رسانه ای خود در این زمینه بیفزایید.

در این گزارش نیز برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای به مصاحبه ای پرداخته ایم که در ادامه، صحبت های این کارشناس فضای مجازی را در این باره می خوانید.

مومو چهره ترسناک یک دختر که در افسانه های ژاپنی دختران را می دزدیده امروز با ارسال کردن یک لینک تماس با استفاده از حساب های کاربری داخلی و خارجی، مخاطبان را وادار به کلیک بر روی کلینک و برقراری ارتباط می نماید، که به محض اولین برقراری ارتباط، به مرور پیغام های تهدیدآمیز و دلهره آور بیشتری برای کاربر ارسال و از آن ها خواسته می شود کارهای خشن و غیرعقلانی انجام دهند.

اما نکته اینجاست که مومو اولین و آخرین چالش فضای مجازی نیست و چندی پیش هم چالشی به نام نهنگ آبی که به همین گونه طراحی شده بود مخاطب و کاربر را وادار به انجام کارهای خطرناک و درنهایت خودکشی می کرد. نکته اصلی این است که جامعه هدف چالش های اینچنینی گروه های کم سن و سال یعنی همان بچه ها و نوجوانان هر جامعه هستند که گاها بر اثر کنجکاوی وارد این چالش ها شده و مرحله به مرحله جلو می فرایند تا از انتهای آن آگاه شوند.

این چالش ها ضمن اینکه با هدف ایجاد مزاحمت برای کاربران طراحی می شود، حس کنجکاوی مخاطبان را هم برانگیخته می نماید. در بسیاری از موارد نیز مخاطبان به دلیل دلهره و ترس زیاد از روی اجبار وادار به ادامه این چالش می شوند چرا که به آنان گفته می شود اگر با من همراهی نکنی من برای تو در خواب، در تاریکی شب و در اوقات زندگی ایجاد مزاحمت و تورا اذیت می کنم.

از آنجایی که متأسفانه فرهنگ درستی را در این زمینه شاهد نیستیم و بیشتر فرزندان ما از در میان گذاشتن چنین مواردی با خانواده ها ترس دارند با موضوع درگیر شده و بر اثر ترس یا کنجکاوی، رفتارهای پرریسکی که از آن ها خواسته می شود را انجام داده و با چالش همراه می شوند. پس ضروری است در نظر داشته باشیم طراحان این چالش ها معمولا برای پیش بردن اهداف خود بر روی بعضی نکات و ویژگی های شخصیتی مانند میل به کنجکاوی و کشف، عدم ترس و درک خطر تا مرحله پایانی حساب باز نموده اند.

متأسفانه امروزه ما محتواهای آموزشی را علی رغم اینکه بارها گفته شده باید در برنامه شاد باشد به بهانه ارتباط بامعلم و دوستان به سمت واتس اپ و شبکه های خارجی می بریم و با حضور در پیغامرسان خارجی که نظارت و کنترل بر آن بسیار کمتر هست بسوی ایجاد مسئله و خطر گام برمی داریم.

بنابراین امروزه والدین باید به طور جدی خواهان اهمیت بیشتر شبکه ملی اطلاعات به فراهم کردن بستر مناسب آموزشی و برطرف ایرادات باشند و با توجه ویژه، پیشنهادات و نقدها خود نسبت به شبکه های آموزشی و اجتماعی داخلی، از انواع خارجی آن به منظور حفظ امنیت و آرامش خانوده فاصله بگیرند.

فرزندان ما آگاهی ها و آموزش های لازم جهت استفاده از تکنولوژی و وسایل ارتباطی دیجیتال را دریافت نکردند و ما بدون آنکه این اطلاعات را خود بدانیم و به آن ها بگوییم، وسایل ارتباطی مختلف همراه با اینترنت را در اختیار آنان گذاشته ایم و باید توجه داشته باشیم علاج واقعه باید قبل از وقوع کرد.

یک بخش از موضوع هم به خانواده ها برمی شود خانواده ها به عنوان خط مقدم حفاظت و صیانت ازفرزندان خود ضروری است در این حوزه نظارت بیشتری داشته باشه و اطلاعات بیشتری کسب نمایند. متاسفانه موضوع شکاف دیجیتال و فاصله ای که بین فرزندان و والدین ایجاد شده، و همچنین ترس از گفتن واقعیت ها و بی اعتمادی که ناخوداگاه بین فرزندان و والدینشان وجود دارد باعث می شود فرزندان حتی اگر در برابر چالش های اینچنینی قرار گرفتند، موضوع را به پدر و مادر خود منتقل ننمایند و این عدم انتقال یعنی یا باید با چالش همراهی بنمایند و یا استرس و دلهره آن را مدام با خود حمل نمایند که در نتیجه این فشار روانی، مسائل گسترده تر و جدی تری برای آنان ایجاد می شود.

در اینجا احتیاج است پدران و مادران، علاوه بر نظارت دقیق تر و متناسب تر، همراهی محبت آمیز ای را با فرزندانشان داشته باشند. در درجه اول، پدران و مادران موظف هستند آگاهی و سواد رسانه ای خود را بالاتر ببرند و در درجه دوم، با گذشت و بخشش نسبت به خطاهای فرزندانشان یاد بگیرند مواجهه اولشان به گونه ای تند و کوبنده نباشد که فرزندشان را تقدیم رسانه های خارجی و چالش های خطرناک نمایند.

همچنین مسئولان مربوطه در آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و پلیس فتا نسبت به ساماندهی این موضوع، پیگیری و شناسایی افرادی که قصد ایجاد مزاحمت و دلهره برای خانواده ها را دارند بسیار جدی و سریع اقدام نمایند. این فضای رها شده مجازی به شدت مسئله ساز است و کاربران هرچقدر هم آموزش های لازم را دیده باشند با توجه به اینکه مزاحمان و هکرها نیز آموزش ها و روش های کاربردی و خاص خود را دارند ممکن است به دام این بلای جدی بیافتند.

مومو نه تنها در ایران، در سایر کشورها هم فعالیت نموده و مخاطبین را مورد هدف قرار داده است اما مسئولین مربوطه با توجه ویژه به برنامه های اجتماعی بومی که از پیش تهیه دیده بودند فورا جهت اگاه سازی های گسترده مردم اقدام نموده و با استفاده کاربران از این شبکه های داخلی، خطر مومو و چالش های مشابه برای آنان بسیار کم شده است.

بنابراین ما باید از مسئولان مربوطه برای ایجاد شبکه های اجتماعی داخلی مطالبه جدی داشته باشیم وگرنه با توجه به فعالیت های روزمره کاربران در شبکه های اجتماعی بیگانه و ارسال هرنوع عکس و اسناد در این فضا، هر روز باید منتظر چالش و تهدیدات جدید در فضای مجازی باشیم چرا که کنترل این برنامه ها در خارج از کشور اتفاق میافتد و پلیس فتای و شبکه ملی اطلاعات کشور ما نمی تواند آن را آنطور که باید ساماندهی نمایند.

همچنین در آخر ضروری است خانواده ها وقت بیشتری برای فرزندان خود گذاشته و درباره چالش مومو و امثال آن، برای فرزندانشان شرح دهند.

گزارش از فاطمه کربلایی

  • دلواپسی های والدین به خاطر چالش مومو/ چرا مدارس از پیغام رسان های خارجی استفاده می نمایند؟!

gardeshia.ir: گردشیا: مجله سفر و گردشگری

picoro.ir: پیکورو: وبلاگ ماشین و خودرو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 114546

به "مومو و چالش های مشابه چگونه مهار می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مومو و چالش های مشابه چگونه مهار می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید